Ambulancehulpverlening

Rijden met OGS

Rijden met optische en geluidssignalen

 

Om te rijden met optische en geluidssignalen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Dit gaat gepaard met een urgentie die aan een rit gekoppeld wordt.

Als er een melding binnenkomt op de Meldkamer Ambulance (MKA), wil de centralist zo snel mogelijk doormiddel van een aantal vragen aan de beller een indicatie hebben met welke urgentie er een ambulance naar het opgegeven adres moet komen. Er zijn ook voorvallen waarin de centralist het telefonisch kan afhandelen en de zorgvrager door verwijst naar de huisarts etc.

De MKA beschikt over de volgende urgenties:

- A1-urgentieMeldingen inzake acuut gevaar voor het leven of de gezondheid van de patient, alsmede meldingen waarbij dit gevaar voor het leven of gezondheid niet, dan na beoordeling ter plaatse door de ambulancebemanning, kan worden uitgesloten. Het betreft hierbij meldingen van ongevallen en ziektegevallen, waarbij sprake is van acute of dreigende stoornissen in ademhaling, bewustzijn en/of bloedsomloop. Hieraan gekoppeld is de eis dat de ambulance binnen 15 minuten na de melding bij de patient is. Hierbij wordt gebruik gemaakt van optische en geluidssignalen (OGS)

- A2-urgentieMeldingen waaruit duidelijk blijkt dat er geen sprake is van direct levensgevaar, doch waarbij het vervoer zo snel mogelijk dient te worden uitgevoerd. Tot de A2-urgentieklasse behoren ABC-stabiele patienten. 

- A2-urgente met OGS   Dit is een A2-rit waarbij gebruik wordt gemaakt van OGS en waarbij de status vertrek is gegeven door het ambulanceteam. Dit gebruik van OGS is gemeld aan de centralist en wordt ook geregistreerd in het systeem.

- B-urgentieDit zogenoemde 'besteld vervoer' wordt omschreven als al het overig vervoer en omvat al het niet-spoedeisende vervoer dat door de ambulance verricht wordt. Wel is dit vervoer vaak tijdsgebonden maar de zorg die aan de patient wordt verleend kan nog steeds erg complex zijn.

 

 

 


Als men rijdt met OGS moet je nog steeds aan een aantal voorwaardoen voldoen:

- Maximaal 40km/u boven toegestane snelheid.

- Op woonerven mag stapvoets gereden worden (na jurisprudentie is dit een maximum snelheid van 15 km/u.

- Op de vluchtstrook mag maximaal 80 km/u gereden worden en maximaal 20 km/u harder rijden dan het overige verkeer. Daaruit kun je concluderen dat als men 30 km/u rijdt je met OGS maximaal 50 km/u mag rijden.

Maak jouw eigen website met JouwWeb