Ambulancehulpverlening

Beroepsopdracht

De casus van de beroepsopdracht is als volgt:

Op een drukke avonddienst in mei ben ik aan het werk in een Randstedelijke omgeving. We krijgen een A1 melding van een eenzijdig ongeval op de provinciale weg. We vragen om meer informatie, maar die heeft de meldkamer niet. We hebben wel benummering van een hectometerpaaltje. Om onze aanrijtijd te verkorten nemen we een stuk snelweg.

Tijdens het rijden op de snelweg is er een file ontstaan door wegwerkzaamheden. Ik besluit om over de vluchtstrook te rijden. Als we de snelweg verlaten komen we bij een drukke kruising en het verkeer houd ons ongeveer 15 seconden op.

Bij aankomst bij het incident staat het verkeer al stil. Toch neem ik de maatregelen van het incidentmanagment om veilig te werken. Het slachtoffer is al uit de auto. Een omstander verteld dat ze moest uitwijken voor een overstekend dier, ze is toen gaan tollen en heeft daarbij verschillende objecten geraakt. Uiteindelijk is ze tegen een boom tot stilstand gekomen met de voorkant van de auto. We treffen een fors in elkaar zittende auto aan die de boom frontaal geraakt heeft.

Het slachtoffer loopt rond en verteld dat ze 34 weken zwanger is. Ze praat, heeft geen hoorbare ademhaling en niets in haar mond. Ze ademt 22 keer per minuut en is erg geschrokken. Bij het doorademen heeft ze pijn rechts op de thorax. Wel is er beiderzijds normaal ademgeruis. Ook de symmetrie van de thorax is goed. Saturatie is 96% en verder is ze goed van kleur. Dit is wel lastig te beoordelen in het donker. Ze heeft een krachtige pols van 88 p/m. De buik is niet hard en niet (druk)pijnlijk. Ook bij compressie van het bekken wordt geen pijn ervaren. Ze heeft een wond aan haar rechter wenkbrauw, pijn bij haar jukbeen en haar rechter knie. Ook komt ze wat geaggiteerd over en wil ze naar huis. 
 

Opdracht en doelen van de opdracht:

In deze casus komen veel aandachtspunten van module 4 naar voren. Zo kun je lezen hoe je letsel voorspeld aan de hand van het ongevalsmechanisme en wat het ongevalsmechanisme is m.b.t. kinematica. Verder kun je op de site vinden hoe je een zwangere vrouw vervoerd en waarom je een stabiele zwangere vrouw vervoerd.

Ook kun je op de site vinden waarvan de zwangere vrouw qua fysiologie afwijkt met een niet zwangere vrouw. Ook kun je een aantal dingen m.b.t. het rijden met optische en geluidssignalen lezen en zie hoe incidentmanagment wordt toegepast bij eenzijdig en tweezijdig aanrijdgevaar.

Nog kort een aantal uitwerkingen van de beroepsopdracht (Vervoerstechnisch)

- De brancherichtlijn en Wegenverkeerswet geven aan dat je maximaal 20 km/u harder mag rijden dan het overige verkeer. Dit met een maximumsnelheid van 80 km/u, dus geen 40 km/u harder dat in de opdracht aangegeven wordt.

- Verder staan de wettelijke verplichtigen tot het overige verkeer onder het kopje `Rijden met OGS`, dit hangt namelijk af van de urgentie waarmee gereden wordt.

- Het is mogelijk om een A2 rit voort te zetten onder een A2 urgentie met OGS. Dit moet wel gemeld worden aan de MKA. De verpleegkundige kan ervoor kiezen om met OGS verder te rijden als er ernstige verkeerscongestie is en er uit de melding is gebleken dat er wel binnen korte termijn een acuut probleem kan ontstaan. Dit wordt besloten nadat status vertrek is gegeven.

- Onder het kopje `Incidentmanagment` kun je vinden welke maatregelen genomen dienen  te worden om veilig te kunnen werken.

 

Nog kort een aantal uitwerkeningen van de beroepsopdracht (Medisch assiserend handelen)

- Qua veiligheid let je eerst op je eigen veiligheid. Dit doormiddel van incident managment, maar ook bij het onderzoek bij het ongeval. Staat de auto tegen een lantaarnpaal (stroom) of iets dergelijks. Veel factoren hangen af van je veiligheid.

- De scheur zal van buitenuit zijn ontstaan door de aanrijding met het dier. Daardoor ligt het glas binnen en is de binnenspiegel van de ruit afgesprongen of geklapt. Verder missen er nog een luchtroostertje en is de sleutel al uit het contactslot.

- De pijn aan de rechter knie komt waarschijnlijk doordat de vrouw met het voet op de rem of gaspedaal heeft gezeten en door de klap naar voren is geschoten. Omdat het linkerbeen ontspannen opgetrokken is omdat er niet geschakeld moet worden heeft het linker been daar geen last van. Dus meestal is het alleen het rechterbeen die pijnlijk is. Vaak is er aan de rechterzijde minder plaats voor het been en steunt het veelal tegen het middenconsool.

- De plaats van de aanrijding is waarschijnlijk eerst tegen de voorkant van de auto, daardoor is het dier over de motorkap tegen de ruit geklapt. Dus de stand van de auto radio als zowel de scheur in de voorruit zou van de aanrijding met het dier kunnen komen. Ook zou de stand van de autoradio kunnen komen door de klap tegen de boom.

 

Ik zou de volgende vragen in de anamnese stellen aan een zwangere vrouw:

- Hoe lang bent u zwanger?

-Wanneer heeft u het kind voor het laatst gevoeld?

- Heeft u uw buik pijn gedaan?

- Is de zwangerschap zonder complicaties verlopen?

Om een vooraankondiging te doen naar het ziekenhuis wordt in de ambulancezorg gebruik gemaakt van de MIST.

M (Mechanisme)

I (Injuries)

S (Signs)

T (Treatment)

De MIST bij dit ongeval is als volgt:

M> Vrouw die 34 weken zwanger is heeft een HET (Hoog Enegetisch Trauma) ondergaan door een aanrijding met een overstekend dier en daarna is gaan tollen en frontaal op een boom is gereden.

I> Wond rechter wenkbrauw, pijn aan jukbeen, pijnlijke rechter knie en pijn aan de rechter thoraxhelft.

S> A is vrij, B een saturatie van 96% met een AF van 22 p/m. Beiderzijds goed ademgeruis en de thorax komt symmetrisch omhoog. C goed gevulde pols van 88 p/m en een bloedige wond aan rechterzijde van het hoofd. D Mevrouw is geaggiteerd en wil naar huis, verder heeft ze geen harde of pijnlijke buik. 

T> wond gereinigd, waaknaald geprikt, geplankt en gekanteld op haar linkerzijde. Verzoek om kinderarts of gyneacoloog bij opvang SEH.

Maak jouw eigen website met JouwWeb